ناكارآمدي استراتژي اوباما در خروج از افغانستان
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

  guardian-4.jpg

"زماني كه باراك اوباما كار خود را به عنوان رئيس جمهوري آمريكا آغاز كرد دستور صادر شده از سوي جورج بوش را لغو كرد؛ اقدامي كه اوباما را در دامي ديگر گرفتار كرد. با اين همه استراتژي آمريكا در قبال جنگ افغانستان موثر واقع نگرديده و در حال حاضر شبه نظاميان طالبان همچنان در افغانستان حضوري فعال دارند."

 پايگاه اينترنتي ميدل ايست آنلاين، در گزارشي تحليلي به نوشته پائول پيلار، تحليل‌گر سابق سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) آورده است: "شايد جاي هيچ تعجبي وجود نداشته باشد كه مساله مبارزه با شبه نظاميان در افغانستان در كمپين كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا چندان مورد توجه قرار نگرفته است. ميت رامي، كانديداي جمهوري خواه رياست جمهوري آمريكا در سخنراني‌هاي خود تقريبا به اين مساله هيچ توجهي نداشته است و اوباما نيز ظاهرا چندان تمايلي به بحث در اين رابطه در سخنراني‌هاي كمپين خود ندارد.

به نظر مي‌رسد رقيب انتخاباتي باراك اوباما در زمينه سياست خارجي و به ويژه سياست واشنگتن در قبال افغانستان چيزي در ذهن خود ندارد تا جايگزين سياست‌ اوباما كند. با اين همه واقعيت اين است كه جنگ در افغانستان همچنان جريان دارد؛ جنگي كه در آن آمريكايي‌ها همچنان كشته مي‌شوند. هركسي كه به عنوان رئيس جمهوري جديد آمريكا انتخاب شود بايد به اين مساله توجه داشته باشد و بداند كه مردم آمريكا متوجه حقيقت زشت جنگ در افغانستان شده‌اند.

يك موسسه آمريكايي كه به تحليل مسائل بين‌المللي مي‌پردازد، اعلام كرد: ائتلاف بين‌المللي حاضر در افغانستان ديگر نمي‌تواند طالبان را شكست دهد. اين گروه شبه نظامي همچنان به عنوان قدرتي نظامي و سياسي در افغانستان مطرح است و به نظر مي‌رسد اين رويه در آينده نيز همچنان ادامه داشته باشد.

به اعتقاد گيلز دورونسورو، از موسسه كارنگي، دولت افغانستان احتمالا در مدت زماني بسيار كوتاه شاهد فروپاشي خواهد شد؛ زيرا طالبان همواره به دنبال آن بوده كه قدرت را در اختيار خود قرار دهد و احتمال وقوع چنين رويدادي با توجه به خروج نيروهاي بين‌المللي از افغانستان تا پايان سال 2014 بيش از پيش محتمل مي‌شود. شايد از ديدگاه برخي ديدگاه دورونسورو بسيار منفي‌گرايانه باشد اما رويدادها در افغانستان نشان مي‌دهد اظهارات وي چندان بي‌راه نيست.

بخشي از واقعيت زشت جنگ افغانستان اين است كه در اين كشور افرادي ممكن است به قدرت برسند كه سياست‌ها و افكارشان نه تنها مبتني بر همكاري با آمريكايي‌ها نيست بلكه نوعي نفرت نسبت به روابط با واشنگتن در ميانشان وجود دارد.

با اين همه لازم است آمريكايي‌ها اين مساله را به خاطر داشته باشند كه عمليات نظامي در افغانستان با هدف جلوگيري از ايجاد پايگاه‌هاي شبه نظامي در اين كشور بود چرا كه بسياري از گروه‌هاي تروريستي بين‌المللي ريشه در افغانستان داشتند و تهديدهاي امنيتي براي ايالت متحده ايجاد مي‌كردند.

شبه نظاميان طالبان افرادي افراطي هستند كه تمركزشان بر به دست آوردن قدرت سياسي و نظامي و اجتماعي در افغانستان است و اين مساله به خودي خود تهديدي را براي منافع آمريكا ايجاد نمي‌كند.

با اين همه عدم توجه به اين مساله كه روي كار آمدن طالبان در عرصه سياسي افغانستان مي‌تواند اثرات غير مستقيمي را بر امنيت جهاني داشته باشد نوعي ناكامي به شمار مي‌رود."


October 2nd, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی